دریافت فایل پی دی اف از اینجا و مطالعه قسمتی از راهکارها در ادامه متن

به نام خدا

روش پیشنهادی شامل پنج بخش بود:

همدلی با بیمار

تغییر نگرش و اصلاح باورهای بیمار

پیشنهادات اقدامات سازنده از کارهای ساده تا مشکل

دور شدن از لبه های پرتگاه

آموزش و مهارت آموزی خانواده

 

دو راهکار قبلا مطرح شد. حالا راهکارهای سوم، چهارم و پنجم مطرح می شود.

 

      1.  پیشنهاد اقدامات سازنده از کارهای ساده تا مشکل

* اولین قدم در فرایند پیشگیری و درمان این است که فرد به خود آید، امیدوار باشد، هرگز نگوید؛ آب از سرم گذشته است، بلکه با کمک مشاور شروع کند و کارهای سازنده ولو ظاهرا بی ارتباط را از سر بگبرد و هیچ کار خوبی را کوچک نشمارد. امتحان کنید. در درمان موثر است.

* امام علی(ع) در پیشگیری و درمان انحرافات به جملات بسیار مهمی اشاره فرمودند. طی این بیانات می‏توان نفس اماره را به نفس لوامه و سپس به نفس مطمئنه تبدیل کرد. حضرت فرمودند: “اگر صاحبی می‏خواهی خداوند برای تو کافی است. اگر رفیق می‏خواهی، کرام الکاتبین کفایت می‏کند. اگر مونس درونی می‏خواهی قرآن تو را بس است. اگر به دنبال چیزی برای عبرت هستی به دنیا توجه کن و اگر دنبال عمل شایسته هستی به عبادت رو بیاور، آن هنگام که موعظه می‏خواهی به مرگ توجه داشته باش و اگر آنچه گفتم تو را کفایت نکند، آتش روز قیامت تو را بس خواهد بود.»[1] توجه به نکات این روایت به جای کل مطالب کتاب کافی است و ما را در پیشگیری و درمان موفق می‏دارد.

*نقش خود را به عنوان پدر و مادر و یا همسر بودن را مدام به خود یادآوری کنید و نگذارید لذات موقت شما را به دام بیاندازند.

*حساسیت زدایی نسبت به رابطه جنسی طبیعی و ازدواج مرسوم پیشنهاد سازنده دیگری در قبال این افراد است که فرایند خود را دارد. (covert desensitization حساسیت زدایی مخفی)

*زندگی فرصت بی نظیر است. برای زندگی برنامه داشته باشیم، به چند نمونه توجه کنید:

  • خواب مناسب: شایسته است با برنامه ریزى براى روز و شب، با کار، تحصیل، مطالعه، کارهاى ذوقى و تفریحى، حداقل زمان لازم را به خوابیدن اختصاص دهید و زمانى به بستر بروید که خواب بر شما غلبه کرده، تا زود به خواب بروید. قبل از خواب حتما دستشوئی بروید و مثانه را تخلیه کنید و حتی المقدور خود را با آب سرد بشوئید. وضو قبل از خواب و قرائت سوره “قل اعوذ برب الفلق» و “قل اعوذ برب الناس»[2] و آیه “آیه الکرسی»[3] در بستر بسیار آرامش بخش است. اگر هنگام خوابیدن با افکار آزار دهنده مواجه می‏شوید، می‏توانید با کمک دوستان و مشاوران مدرسه یا پادگان و ... از کتاب‏ها و داستان‏های جالب و آموزنده استفاده کنید. گاهی نحوه خوابیدن موجب تشدید میل جنسی می‏شود. فردی که به رو بخوابد (دمر)، علاوه بر فشار بیش از حد بر اندام‏های داخلی، میل جنسی نیز در او تحریک می‏شود.
  • در برنامه غذایى خود دقت کنید و از مداومت در مصرف بعضى از خوردنی هاى محرک و مقوى شهوت که اصطلاحا گرم گفته مى‏شود، مثل:گردو، خرما، کشمش، پسته، گز [خربزه، پیاز، شیرینى جات] خوددارى نمایید و یا کمتر میل نمایید و بیشتر به غذاهایى که اصطلاحا سرد است روى آورید.
  • در تیم‏ها و گروه‏هاى ورزشى و فعالیت‏هاى تربیتى، فرهنگی مثل هیئت شرکت نمایید، زیرا در تقویت ایمان و توفیق ترک گناه کمک مى‏کند. فعالیت‏هاى سالم و سودمند، مقدار فراوانى از انرژی جوان را به خود اختصاص مى‏دهد و از تحریک‏هاى جنسى و شهوت‏انگیز جلوگیرى مى‏نماید، چرا که مبتلایان به عادات زشت، بیشتر میل به گوشه‏گیرى دارند. شرکت در فعالیت‏هاى تربیتى و اجتماعى و گروه‏هاى قرآنی در مساجد و کتابخانه‏ها ‏و تماس با افراد مومن و پاک در تقویت روحیه و ایمان موثر است. با دوستان خوب و مومن رفت و آمد و همنشینی داشته باشید. به سرعت اثر می‏گذارد.
  • پاسخ صحیح به پرسش ها: عدم پاسخ به پرسش‏هایی ‏که در ذهن نوجوانان و جوانان وجود دارد و عدم راهنمایی درست آن‏ها باعث می‏شود که آن‏ها برای پیدا کردن پاسخ پرسش هایشان به سمت اطلاعات نامناسب و ناقص از افراد منحرف بروند .گرفتن اطلاعات اشتباه در بیشتر موارد کنجکاوی آنان را در مورد میل جنسی بر می‏انگیزد و باعث مشغول شدن ذهن شان به مسائل جنسی و در نهایت تشدید میل جنسی می‏شود.
  • همیشه با ذکر و یاد خدا مانوس باشید، چون خدا می‏فرماید: “آگاه باشید که تنها با یاد خدا قلب‏ها ‏آرامش مى یابد»[4] “هر کس از یاد خدا فاصله گیرد، زندگانى بر او سخت و دشوار می‏شود.»[5]

یاد خدا و نعمت‏های او، نماز، یاد مرگ، یاد معاد؛ برای حفظ شدن از گناهان موثر است. “به یادآور که در قبر آرمیده ای، پس این یادآوری تو را از شهوت باز خواهد داشت.»[6] کسانی که این تجربیات را حس کرده‏اند، درجه ای از رضایت مندی را در قلب خود احساس می‏کنند. خواندن نماز باعث می‏شود تا انحرافات کم شود چون اگر اهل نماز باشید بعد از هر بار خودارضایی باید غسل کنید. پس سعی می‏کنید کمتر مجبور به غسل باشید. سعی کنید نمازها را در اول وقت و به جماعت بخوانید. نماز با آثار شگفت‏آور خود شفابخش آلودگی‏هاست.

  • هنگام تحریک شدن دوش آب سرد بگیرید. همچنین هفت هفته غسل مستحبی روز جمعه بسیاری از التهاب‏ها و جنابت‏ها را کم می‏کند. یکی دوبار روزه در هفته، در تقرب به خدا و افزایش ایمان، بسیار مفید است.[7]

رسول خدا(ص) فرمودند: “ای گروه جوانان، هر کس از شما قدرت ازدواج دارد، ازدواج نماید و اگر برایش مقدور نیست، بر او باد روزه گرفتن؛ زیرا که روزه برای او موجب کاهش شهوت است.»[8]

 

  • یکی از نمونه‏های بازدارنده؛ مطالعه قرآن و تدبر در آن است. قرآن عزیز رابطه عاشقانه با بندگان خدا برقرار می‏کند و در قالب جملات معجزه‏آمیز، حکمت‏های متعالی و قصه‏های بسیار قشنگ، عطر و شمیم خود را به دل و جان انسان می‏نشاند. قرآن کریم، ابزارهای گفتگو را به شکل بی‌نظیری برگزیده است. قرآن کریم زبان خویش را به نیکوترین سخن،[9] به زبان مردم سخن گفتن،[10] عربی روشن و بیان‌گر،[11] اندیشه برانگیز،[12] پرنفوذ،[13]  برگزیده بهترین مثل‌‌ها[14]  و به دور از تناقض و ناهمگونی[15] و ... ستوده است. قرائت ساده قرآن نیز برکات فراوان دارد، مثلا شیطان را خیلی دور می‏کند و تدبر در آن راهنمای زندگیست.
  • به یاد داشته باشید که تلاش و مقاومت در مقابل شیطان از پاداش عظیمی برخوردار است و از جهاد و جنگ با دشمنان بالاتر است.[16]
  • یکی از روش‏های موثر، پرکردن اوقات فراغت است. سعی کنید؛ اوقات فراغت خود را با موضوعات مورد علاقه پر نمایید. مثلا شما می‏توانید به فعالیت‏های ورزشی، مسابقات فکری، حل جدول، تمرینات درسی، مطالعه اطلاعات عمومی، طنز و نوشتن خاطرات و نامه به دوستان بپردازید. فراگیری مشاغل و حرفه‏ها، از طریق کتاب‏های خودآموز فنی حرفه‏ای و فیلم‏های آموزشی و شرکت در دوره‏های غیر حضوری (با امتحان ادواری سازمان فنی حرفه‏ای برای کسانی که امکان شرکت حضوری ندارند.) یاد گرفتن حرفه سایر هم خدمتی‏ها، آشنایی با ساز وکار جشنواره‏ها، مثل: جشنواره خوارزمی و سایر مسابقات و هنرهای تجسمی؛ چه بسا از شما فردی در رده نخبگان کشور قرار دهد. امیدواریم در فراغت‏ها نه تنها از گناه حفظ شویم، بلکه برنامه روشن و پویا برای زندگی داشته باشیم. مسلما مشورت و عاقبت اندیشی، استفاده از تجربه دیگران و تلاش برای عمل به دانسته‏ها، شما را یاری می‏کند. با مطالعه کتب سودمند و مراجعه به کتابخانه‏ها در اوقات فراغت، زمینه موفقیت تحصیلى آینده خود را فراهم سازید. آیا درباره فنون بازاریابی و خواست مشتری اطلاعی دارید؟ تک تک این جملات نیاز به گفتگو و پیگیری دارد. بی‏شک تلاش، مشورت، اندیشه، پشتکار و توکل به خداوند متعال؛ شما را یاری می‏دهد.

امام علی(ع) در توصیف انسان موفق می‏فرماید: «راه نشانش دادند و شناخت، شتابان به سوى حق حرکت کرده و از نافرمانى‏ها گریخت، سود طاعت را ذخیره کرد، و باطن را پاکیزه نگاه داشت، آخرت را آبادان و زاد و توشه براى روز حرکت، هنگام حاجت و جایگاه نیازمندى، آماده ساخت، و آن را براى اقامتگاه خویش، پیشاپیش فرستاد. اى بندگان خدا! براى هماهنگى با اهداف آفرینش خود، از خدا پروا کنید، و آن چنان که شما را پرهیز داد از مخالفت و نافرمانى خدا بترسید، تا استحقاق وعده‏هاى خدا را پیدا کنید، و از بیم روز قیامت بر کنار باشید.[17]

 

برای انسان‏های بزرگ، بن بستی وجود ندارد. چون بر این باورند که راهی خواهند یافت یا راهی خواهند ساخت. آن‏ها در کارها: مشورت کننده و مثبت نگرند، پر تلاش و مهربانند و به خدا توکل دارند.

 

* تمرین جدول هفتگی تغذیه:[18]

فهرست رژیم غذایی فعلی خود را مانند جدول هفتگی زیر ثبت کنید. سپس با کمک متخصصان تغذیه، رژیم غذایی مناسبی را در یک جدول هفتگی دیگر بنویسید. به مدت یک ماه رژیم غذایی جدیدتان را به کار ببرید. آیا تفاوتی در سلامت جسم و روان خود به ویژه کنترل تمایلات جنسی  مشاهده می‏کنید؟

وعده غذایی

صبحانه

میان وعده

نهار

عصرانه

شام

قبل از خواب

شنبه

 

 

 

 

 

 

یک شنبه

 

 

 

 

 

 

دوشنبه

 

 

 

 

 

 

سه شنبه

 

 

 

 

 

 

چهار شنبه

 

 

 

 

 

 

پنج شنبه

 

 

 

 

 

 

جمعه

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری:

 

      1. دور شدن از لبه های پرتگاه

*چهارمین راهکار پیشگیری و درمان، دور شدن از لبه های پرتگاه است. انسان فهمیده سعی می‏کند؛ اصلا زمینه تحریک را ایجاد نکند. دوری از موقعیت‏های تحریک‏کننده و پرتگاه انحراف موجب حفاظت از گناه؛ آرامش و مطلوبیت زندگی می‏شود. مرد آن نیست که لبه پرتگاه برود و درصدد خویشتن داری باشد، مرد عاقل کسی است که اصلا زمینه انحراف را دور کند.

* فردا مبتلا بیش از آنکه از ابتلا به اختلال همجنس‌خواهی شرمسار باشد، در اسرع وقت با مراجعه به روانپزشک و انجام برخی معاینات و آزمایش‌ها از ترشح عادی غدد درون‌ریز مطمئن شود. در صورتی که غدد درون‌ریز به گونه‌ای غیرعادی ترشح کند، ممکن است به چنین اختلالی دامن بزند. درمان همجنسگرایی در این مرحله به کمک داروها وضع او را بهبود می‌بخشد.

* حساس سازی مخفی نسبت به رفتار فراباره (covert sensitization حساس سازی مخفی) موجب دور شدن بیمار از لبه های پرتگاه است. این کار با روش های مختلفی توسط روان شناس یا روان پزشک انجام می شود.

*خود را از محیط و موقعیت تحریک آمیز دور نگه دارد. از خلوت و تنهایی هم دوری کند.

*لباس تنگ و چسبنده نپوشد و از لمس کردن اعضاى بدن خود یا دیگران شدیدا دورى کند.

*از نگاه کردن به فیلم‏های محرک، تعریف کردن خاطرات گناه و حضور در محل‏هایی ‏که خاطرات گناه آلود را تداعی می‏کند، اجتناب شود.

*نگاه به نامحرم و چشم چرانى تیر زهرآلود است. قرآن، زن و مرد را به حفظ نگاه و حریم دعوت می‏فرماید.[19] نگاه به تصاویر گناه آلود موبایل و شبکه ماهواره، دست دادن و شوخی با نامحرمان؛ علاوه بر حساب آخرت و غضب خداوند، موجب تحریک شهوت می‏شود. ارتباط با نامحرمان آن قدر ظرافت دارد که امامان معصوم(ع) حتی مردان را برای چگونه نشستن هشدار می‏دهند: “هر گاه زنی در جایی نشست و سپس از آن جا برخواست، مستحب است تا وقتی که آن جایگاه سرد نشده، مردی در آنجا ننشیند.»[20]

*اجتناب از دوستان وسوسه گر: این افراد با زمزمه‏های خود تلاش می‏کنند، موضوع را عادی جلوه دهند. آنان معمولا با چنین سخنانی دوست خود را به انحراف می‏کشند: “چیز مهمی نیست، ترسو نباش، از دو روزه زندگی لذت ببر ...» آنان زمینه گناه را برای فرد تداعی می‏کنند و یا در شرایط متلاطم شهوت، فرد را ناچار به خویشتن داری می‏کنند و هر دو حالت سخت است. بسیاری از دوستان هستند که از روی معرفت و رفاقت جاهلانه دوستان خود را آزار می‏دهند. باید مطلقا از همنشینی و رفت آمد با دوستان و رفقای بی بند و بار و منحرف ولو از نزدیکان و خویشاوندان، دوری کنید. اطرافیان و دوستانی که در ارتباط خود با جنس مخالف حریم و ارزش‏های انسانی را رعایت نمی‏کنند، دارای سبک زندگی ای هستند که به ظاهر شاد، پر از عشق و یک رابطه ایده‏آل با جنس مخالف است. معمولاً نوجوانان و جوانان جذب ظاهر این سبک زندگی می‏شوند و به سمت تشدید میل جنسی می‏روند.

از امام علی(ع): «از معاشرت با مردم فاسد بپرهیز، زیرا طبیعت تو به طور ناخودآگاه، انحراف و ناپاکی را از طبع آن‏ها سرقت می‏کند.»[21]

 

از امام علی(ع) پرسیدند؛

«بدترین همنشین کیست؟» حضرت فرمودند: «آن که معصیت خدا را در نظرت زیبا جلوه دهد.»[22]

* ذهنیت خود را با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار (علیهم السلام) تقویت کنید. با چنین امری نسبت به افکار شیطانی مقابله کرده و از آن پیشی بگیرید.

* از تلقین کردن به شدت بپرهیزید. ضعیف شمردن خود در اختلال همجنسگرایی جزء امور عادی به شمار رفته و خودداری از ناامیدی و جلوگیری از تلقین نمودن افکار منفی جزء راهکارهای جدی درمان همجنسگرایی می‌باشد.

*بیکاری یکی از لبه های پرتگاه است و سرگرم شدن نحوه‌ای از درمان همجنسگرایی است که طی آن افکار مشغول شده و از خیال‌پردازی درباره این موضوعات پرهیز می‌شود.

*سعی کنید در اماکنی که ممکن است به ارتباط شهوت‌آمیز منجر شود، حضور پیدا نکنید. همچنین تلاش کنید در برخی از اماکن حتی تماس چشمی‌ را هم مدیریت کنید.

*از برخی مسائل محرک در این زمینه نظیر مواد مخدر، مشروبات الکلی و دوری کنید.

* با توجه به مباحث بالا، اگر عواملی سبب تحریک میل جنسی‏تان می‏شود در جدول زیر به ترتیب اولویت یادداشت کنید. با شناخت این عوامل یا محرک‏ها می‏توانید جلوی تحریک میل جنسی‏تان را بگیرید. (از لبه های پرتگاه فاصله بگیرید.)

 

۳-

 

۲-

۱-

عوامل

میل جنسی

 

 

Radial Diagram

 

 

      1. آموزش و مهارت آموزی خانواده

آموزش روانی برای خانواده  (family psychoeducation) و زوج درمانی جنسی با روش مسترز و جانسون (درباره متاهلان بیمار) و آموزش مهارت رفتار صحیح با بیمار اهمیت خاص خود را دارد.

علاوه بر مهارت های خاص انحرافات، والدین به طور عمومی برای پیشگیری از انحرافات می توانند روی چهارده پیشنهاد کار کنند. خلاصه موارد را در این قسمت ذکر می کنیم و تفصیل آن ها را در مقاله مهم و جداگانه ذکر کردیم.[23]

۱- رعایت روزی حلال

۲- داشتن شم اقتصادی برای تربیت بهتر فرزندان

۳-کاشتن بذر خداپرستی از کودکی و تداوم آن در همه سنین

3-۱- گسترش روابط عاطفی برای حفظ فطرت پاک انسانی و پرورش حس خداجویی 

3-۲- استفاده از تجربیات محسوس بچه‏ها ‏برای شناخت خداوند 

3-۳- استفاده از تجربه و مشورت دیگران برای خداجویی فرزندان 

3-۴- توضیح راز عالم هستی و دین و دنیا  

۴-رفتارهای‏مان با گفتارهای‏مان مطابق باشد  

5- خانه‏ها را با تلاوت و تدبر قرآنی روشن نماییم

6- عشق اهل بیت(ع) را در نهاد خود و اهل خانه پرورش دهیم

7- از معلمان و دوستان خوب یاری بگیریم و از آن‏ها دور نشویم

8-تشویق فرزندان با موعظه حسنه  

9- سواد رسانه‏ای و متناسب با نیازهای روز 

۱۰- آگاهی و رفتار منسب برای سلامت جنسی فرزندان 

11- دعا برای تربیت شایسته و عاقبت به خیری فرزندان

12- تداوم روابط صمیمانه تا بزرگسالی 

13-ریشه یابی مشکل و کمک از مشاور مومن 

14-زمینه سازی برای ازدواج به موقع و آگاهانه فرزندان

 

  1. نکات پایانی

*در این نوشتار پس از اشاره به عوامل و پیامدها، درباره روش پیشنهادی شامل پنج بخش صحبت کردیم:

همدلی با بیمار

تغییر نگرش و اصلاح باورهای بیمار

پیشنهادات اقدامات سازنده از کارهای ساده تا مشکل

دور شدن از لبه های پرتگاه

آموزش و مهارت آموزی خانواده

*لطفا بازخوردی از وضعیت خود در قبال پیشنهادات مطرح شده داشته باشید و اگر در کنترل میل جنسی خود ناموفق بودید، از روش جدول زیر استفاده کنید:

در زمان خواب

درخانه

تنظیم برنامه تفریحی

کارهای معنوی

کارهای متفرقه

درصورت بی خوابی: خواندن کتاب ، دیدن فیلم‏های شاد و خانوادگی،

صحبت کردن با خانواده و...

پذیرفتن مسئولیت در خانه، مثل:خریدکردن، ظرف شستن، مراقبت از

خواهر یا برادر کوچک تر

و...

روی آوردن به ورزش‏های متفاوت، عضوشدن در مراکز ورزشی و انجمن‏های علمی

خواندن نماز و دعاکردن برای ازدواج موفق

یافتن یک شغل نیمه وقت

تخلیه مثانه

انجام کارهای عقب مانده

رفتن به کتابخانه، موزه، سینما، پارک و...

پرهیز از دوستی با جنس مخالف و  نگاه‏های حرام

فعالیت در کارهای مورد علاقه و خلاقیت در آن

انجام آرامش تن،  تنظیم زمان خواب

برنامه ریزی کردن

فعالیت‏های هفتگی، گوش دادن به رادیو

رفتن به خانه‏ی ‏دوستان مورد اعتماد و فامیل

دوری از کتاب‏ها، موسیقی‏ها، تصاویر و فیلم‏های تحریک آمیز

نپوشیدن لباس‏های نامناسب

نخوردن مایعات

ارزیابی فعالیت‏های گذشته

گفتگو بیشتر با خانواده و تفریح با آن ها

روزه گرفتن

دسترسی به جشنواره‏های مختلف و شرکت در آن ها

 

*مهم‏ترین روش بازداری از انحرافات، کوشش برای فراهم کردن زمینه ازدواج آگاهانه و به موقع قبل از ابتلاست. جوانان و والدین باید قبل از شیوع مشکلات برای جوانب مختلف ازدواج برنامه داشته باشند. دقت کنیم که به هر حال غریزه جنسی لطفی از جانب خداست و اگر با خردمندی متعادل نگهداشته شود، بهروزی می‏آورد.

* گرفتاری در انحرافات پیامدهای زیادی دارد و خداوند متعال در قرآن در یک حکم کلی می‏فرماید: «فَمن ابتغی وَراء ذلِک فَأُولئکَ هُمُ العادون»؛ “هر کسی غیر از این راه (بهره گیری دیگری) را طلب کند، تجاوزگر است.»[24]

*مواردی که در این راهنما مطرح شد به جنبه های درمان شخصی و خانوادگی مساله همجنس گرایی توجه داشت.

نویسنده موکدا معتقد است مسایل جامعه شناسی به ویژه تکاثر و فقر و فاصله طبقاتی (بی تدبیری مسولان) و تهاجم و نفوذ فرهنگ دشمن، نقش مهمی در خالی شدن باورهای جوانان و گرایش آن ها به انحرافات دارد و گفتگو در این باره خارج از موضوع بحث است.

 

پایان مطالب

با تشکر از حسن توجه شما

ارتباط با نویسنده

ایدی hoosh1000@ در پیام رسان های ایرانی

ایمیل hoosh@iran.ir

تلفن   09192220945

 هوشیار

 

 

[1] - جامع الأخبار(للشعیری)؛ ص181, اسْتَوْصَى رَجُلٌ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ(ع) عِنْدَ خُرُوجِهِ إِلَى السَّفَرِ فَقَالَ(ع): «إِنْ أَرَدْتَ الصَّاحِبَ فَاللَّهُ‏ یَکْفِیکَ وَ إِنْ أَرَدْتَ الرَّفِیقَ فَالْکِرَامُ‏ الکاتبین‏ [الْکَاتِبُونَ‏] تَکْفِیکَ وَ إِنْ أَرَدْتَ الْمُونِسَ فَالْقُرْآنُ یَکْفِیکَ وَ إِنْ أَرَدْتَ الْعِبْرَةَ فَالدُّنْیَا تَکْفِیکَ وَ إِنْ أَرَدْتَ الْعَمَلَ فَالْعِبَادَةُ تَکْفِیکَ وَ إِنْ أَرَدْتَ الْوَعْظَ فَالْمَوْتُ یَکْفِیکَ وَ إِنْ لَمْ یَکْفِکَ مَا ذَکَرْتُ فَالنَّارُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تَکْفِیک»‏

[2] -این دو سوره در آخر قرآن هستند.

[3] -سوره بقره، آیات255 الی 257؛ «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ... ِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُون‏»

[4] - سوره رعد، آیه28؛ «الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ »

[5] - سوره طه، آیه124؛ «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى‏ »

[6] - بحارالأنوار ، ج6، ص132، «فَأَکْثِرُوا ذِکْرَ الْمَوْتِ عِنْدَ مَا تُنَازِعُکُمْ إِلَیْهِ أَنْفُسُکُمْ مِنَ الشَّهَوَاتِ وَ کَفَى بِالْمَوْتِ وَاعِظاً وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) کَثِیراً مَا یُوصِی أَصْحَابَهُ بِذِکْرِ الْمَوْتِ فَیَقُولُ أَکْثِرُوا ذِکْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ الشَّهَوَات‏»

[7] - برای اطلاعات بیشتر مراجعه نمایید به: «تعدیل میل جنسی با روزه داری» نوشته دکتر احمد صبور اردوبادی

[8] - وسائل‏الشیعة، ج10، ص411،  قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ عَلَیْکُمْ بِالْبَاهِ فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِیعُوهُ فَعَلَیْکُمْ بِالصِّیَامِ فَإِنَّهُ وِجَاؤُهُ » / قَالَ (ع): «مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْکُمُ الْبَاهَ فَلْیَتَزَوَّجْ وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَلْیَصُمْ فَإِنَّ الصَّوْمَ وِجَاؤُهُ »

[9] -سوره زمر،آیه ۲۳ ؛ «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدیثِ کِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى‏ ذِکْرِ اللَّهِ ذلِکَ هُدَى اللَّهِ یَهْدی بِهِ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ »

[10] -سوره فصلت، آیه ۴۴ ؛ «وَ لَوْ جَعَلْناهُ قُرْآناً أَعْجَمِیًّا لَقالُوا لَوْ لا فُصِّلَتْ آیاتُهُ ءَ أَعْجَمی‏‏وَ عَرَبِیٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذینَ آمَنُوا هُدىً وَ شِفاءٌ وَ الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ فی‏ آذانِهِمْ وَقْرٌ وَ هُوَ عَلَیْهِمْ عَمًى أُولئِکَ یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعیدٍ »

[11] - سوره نحل، آیه ۱۰۳؛ «وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ یَقُولُونَ إِنَّما یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِسانُ الَّذی یُلْحِدُونَ إِلَیْهِ أَعْجَمی‏‏وَ هذا لِسانٌ عَرَبِیٌّ مُبینٌ »

[12] -سوره نحل، آیه ۴۴ ؛ «بِالْبَیِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ »

[13] -سوره زمر، آیه ۲۳

[14] -سوره اسراء، آیه ۸۹ ؛ «وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنَّاسِ فی‏ هذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ فَأَبى‏ أَکْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ کُفُوراً »

[15] -سوره نساء، آیه ۸۲ ؛ «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً»

[16] - الکافی، ج5، ص12؛ أَنَّ النَّبِیَّ(ص) بَعَثَ بِسَرِیَّةٍ فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ: «مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِیَ الْجِهَادُ الْأَکْبَرُ» قِیلَ: «یَا رَسُولَ اللَّهِ(ص) وَ مَا الْجِهَادُ الْأَکْبَرُ»  قَالَ: «جِهَادُ النَّفْسِ »

[17] - نهج البلاغة، ص110، خطبه83، «أُرِیَ فَرَأَى فَأَسْرَعَ طَالِباً وَ نَجَا هَارِباً فَأَفَادَ ذَخِیرَةً وَ أَطَابَ سَرِیرَةً وَ عَمَّرَ مَعَاداً وَ اسْتَظْهَرَ زَاداً لِیَوْمِ رَحِیلِهِ وَ وَجْهِ سَبِیلِهِ وَ حَالِ حَاجَتِهِ وَ مَوْطِنِ فَاقَتِهِ وَ قَدَّمَ أَمَامَهُ لِدَارِ مُقَامِهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ جِهَةَ مَا خَلَقَکُمْ لَهُ وَ احْذَرُوا مِنْهُ کُنْهَ مَا حَذَّرَکُمْ مِنْ نَفْسِهِ وَ اسْتَحِقُّوا مِنْهُ مَا أَعَدَّ لَکُمْ بِالتَّنَجُّزِ لِصِدْقِ مِیعَادِهِ وَ الْحَذَرِ مِنْ هَوْلِ مَعَادِه»‏

[18] - سایت سازمان ملی جوانان، مقاله «مهارت کنترل میل جنسی»

[19] -سوره نور، ایه31 ؛ «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها»

[20] - الکافی، ج5، ص565؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «إِذَا جَلَسَتِ الْمَرْأَةُ مَجْلِساً فَقَامَتْ عَنْهُ فَلَا یَجْلِسُ فِی مَجْلِسِهَا رَجُلٌ حَتَّى یَبْرُدَ »                        

[21] -مجموعة ورام(تنبیه الخواطر)، ج‏2، ص15، الجزء الثانی، «لَا تَصْحَبِ الشَّرِیرَ فَإِنَّ طَبْعَکَ یَسْرِقُ مِنْ طَبْعِهِ وَ أَنْتَ لَا تَدْرِی»

[22] - من‏لایحضره‏الفقیه، ج4، ص381؛ قَالَ: «فَأَیُّ صَاحِبٍ لَکَ شَرٌّ»،  قَالَ (ع): «الْمُزَیِّنُ لَکَ مَعْصِیَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل»‏

[23] - www.yar1.blogfa.com/post/11

[24] - سوره مؤمنون (23) آیه 7